"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

5 veelgemaakte fouten op sites

5_veelgemaakte_fouten_op_website_Dsignonline.jpg

Heb jij ook iemand in je kennissenkring die “weleens websites bouwt”? Financieel zeer gunstig als je besluit dat je een site nodig hebt, maar misschien kwalitatief niet helemaal ‘je van het’. Nog steeds kiezen veel mensen voor de goedkopere optie. Helaas zijn dergelijke websites er vaak eenvoudig uit te vissen. Ze zijn verouderd, bevatten fouten en dragen niet veel bij aan jouw online succes.

We zetten een aantal veelgemaakte fouten op deze (maar ook professionele!) sites op een rijtje.

Laadtijden zijn te lang

Een langzame website kan funest zijn. De gemiddelde internetgebruiker staat niet bekend om zijn geduld. Als pagina’s te lang laden, is de kans groot dat je bezoeker afhaakt. Ook Google neemt de snelheid van jouw site mee in zijn oordeel. Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn?

  • Het beeldmateriaal is ongeschikt. Te grote afbeeldingen of video’s vertragen je pagina’s. Verklein of verwijder ze, indien mogelijk.

  • Kiezen voor een goedkope hostingaanbieder kan verleidelijk zijn. Slechte hosting kan echter resulteren in trage servers en lange laadtijden. Bedenk daarom goed wie jouw site host.

  • Fouten in de code zijn vaak onnodig en simpel verholpen. Laat je site ontwikkelen door een professional, zodat je site technisch naar behoren is.

Je content is niet geschreven voor de bezoeker

Vaak wordt vergeten voor wie de site bestemd is. Bedrijven schrijven graag over zichzelf. De schrijver zit misschien al tientallen jaren in zijn vak, maar is daarmee vergeten hoe hij de klant aan moet spreken. Wat wil de bezoeker juist niet terugzien?

  • Een fout die vaak wordt gemaakt, is overmatig gebruik van vakjargon. Schrijf begrijpelijk en bondig.

  • Er zijn geen duidelijke call to actions. Een doodlopend spoor op een website is een no-go. Het moet altijd helder zijn welke stap de bezoeker dient te nemen. Wil je dat hij contact met je opneemt? Zorg dat contactgegevens altijd zichtbaar zijn.

  • Teksten zijn niet overtuigend. In veel gevallen zal overtuiging je uiteindelijke doel zijn. Je wilt immers zakendoen met de bezoeker. Gebruik de juiste overtuigingstechnieken om je doel te bereiken.

Het design is verouderd

Een verouderde site haal je er zo uit. Webdesigns zagen er een aantal jaren geleden namelijk behoorlijk anders uit. Gelukkig bieden contentmanagementsystemen (CMS) als Wordpress tegenwoordig standaardthema’s met een gedegen usability en stijl. Toch besteden veel designers aandacht aan het creëren van een volledig origineel ontwerp. Wat gaat er tegenwoordig nog fout?

  • Je site is niet mobielvriendelijk. Een mooi uitziend design is niet voldoende – hij dient tegenwoordig ook responsive te zijn. Of iemand nu een smartphone, tablet of computer gebruikt, je site is voor ieder apparaat geoptimaliseerd.

  • Overmatig gebruik van animaties en overgangen leiden af van de hoofdzaak en maken je site bovendien traag. Zorg dat elementen die je toevoegt functioneel zijn.

  • De typografie is verouderd. Lettertypes kunnen een tekst maken of breken. Google Fonts is een goed uitgangspunt voor het vinden van een geschikte stijl.

  • De kleurenkeuze is ongeschikt. Gelukkig hebben we sites als Coolors.co en Colourlovers.com die kant en klare kleurenpallets bieden.

Gebrekkige structuur

Hoe meer informatie een site bevat, hoe meer de structuur ertoe doet. Veel websites zijn onlogisch ingedeeld. Ze zijn verwarrend voor bezoekers, maar scoren ook minder goed bij Google. Welke fouten moet jij vermijden op jouw site?

  • Met een onlogische structuur mis je kansen. Bezoekers moeten altijd kunnen navigeren op de site. Gebruik breadcrumbs bij een uitgebreidere structuur. Ook Google heeft moeite met het lezen van een onlogische indeling.

  • Het menu is verwarrend. Een te groot aantal menu-items en een onlogische indeling zijn vaak eenvoudig te verhelpen. Simpele conventies als ‘Contact’ achteraan zetten en het logo naar de homepagina laten verwijzen, worden vaak over het hoofd gezien.

  • Lange, onleesbare URL’s zijn niet wenselijk. Een bezoeker moet aan de link kunnen aflezen waar op de site hij zich bevindt. Bovendien begrijpt Google korte URL’s beter dan de lange variant.

Achterstallig onderhoud

Websites zijn natuurlijk geen uitzondering als het gaat om onderhoud. Zoals je kantoor er representatief uit moet zien, zal je ook moeten werken aan onderhoud op het web. Ook zoekmachines zijn streng voor pagina’s die fouten bevatten of in tijden niet zijn voorzien van nieuwe content.

  • Fouten als kapotte links en duplicate content zijn schoolvoorbeelden van een slecht onderhouden site. Spoor problemen op en zorg dat je site qua systeem én beveiliging up-to-date is.

  • Je content is niet actueel. Het komt vaak voor dat een nieuwssectie in maanden of zelfs jaren niet bijgewerkt is. Zorg ervoor dat je site boeiend is én blijft voor de bezoeker. Schrijf nieuwe artikelen, maak actief gebruik van social media en voorkom verouderde informatie.

Een succesvolle website vereist tijd, aandacht en kennis. Veel van deze fouten zijn relatief eenvoudig op te lossen, maar vaak ontbreekt het aan deze vereisten. Het houdt bovendien niet op bij deze vijf veelgemaakte fouten. We voorzien je binnenkort van meer tips om jouw site te optimaliseren!

Komen deze veelgemaakte fouten je bekend voor? We nemen jouw website graag onder de loep. Mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.