"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

De ideale vragenlijst II

de-ideale-vragenlijst-II_dsignonline.jpg

Hoe laat je zoveel mogelijk mensen je vragenlijst invullen? Vorige week kon je lezen hoe de ideale vragenlijst eruit ziet. Heldere, doordachte vragen kunnen nuttige informatie opleveren. Je zult er alleen éérst voor moeten zorgen dat je respons krijgt. Vandaag vertellen we hoe jij jouw publiek zo effectief mogelijk benadert.

 

A tough crowd

Laten we dit vooropstellen: het is niet altijd eenvoudig om respondenten te verzamelen. Je vraagt mensen om hun (vrije) tijd te besteden aan iets waar ze niet per definitie van staan te popelen. Een vragenlijst invullen is soms een ‘grote moeite’, ook al kost het slechts 5 minuten. Je zult respondenten motivatie moeten geven om op jouw link te klikken.

1. Kies een tijdstip

Een vragenlijst krijgt meer respons wanneer hij op werktijden wordt verzonden. Verstuur jouw e-mail daarom aan het begin van een werkdag (tussen 6 en 9). Respondenten lijken meer tijd te hebben wanneer ze vrij zijn, maar besteden deze liever aan iets anders dan het invullen van een questionnaire. Vakantieperiodes zijn om die reden meestal ook niet geschikt.

Houd wel rekening met de doelgroep. Werkt jouw respondent of gaat hij naar school? Is er sprake van examen- of tentamenperiodes? Tussen 6 en 9 zal er van studenten weinig respons zijn. Bedenk goed hoe de gemiddelde dag van een respondent eruit ziet en bepaal dán wanneer je hem een e-mail stuurt.

2. De onderwerpregel

Cruciaal voor het succes van je bericht is de onderwerpsregel. Dit is vaak het eerste (en voorlopig enige) dat de lezer van je e-mail ziet. Binnen enkele tellen bepaalt hij of het de moeite waard is om verder te klikken of niet.

Zorg er in ieder geval voor dat je de merknaam van het bedrijf in kwestie noemt. Het is wel zo netjes om te laten weten wie het onderzoek uitvoert. Vermijd termen als ‘gratis’ en ‘aanbieding’ en gebruik geen overdaad aan hoofdletters en uitroeptekens. Je wilt niet op lijst van ongewenste e-mails belanden, maar ook niet door lezer als spam worden beoordeeld.

Nodig lezers uit om de e-mail te openen

Leg de nadruk bijvoorbeeld op het belang van hun bijdrage: “Wij zijn benieuwd naar uw mening!”. Het noemen van een beloning of prijs kan je respons verhogen, maar vergroot de kans dat men jouw bericht als spam beoordeelt. Probeer dit daarom niet te veel aan te dikken.

Voorbeeld 1: “Dsignonline – Wij zijn benieuwd naar jouw mening!”

Voorbeeld 2: “10 minuten van uw tijd voor 10% korting op een bestelling bij IKEA!”

3. Kort en aantrekkelijk

Begin met een pakkende headline. Aangezien de lezer de moeite heeft gedaan om de e-mail te openen, kan je hierin iets brutaler zijn. Vermijd ook hier de eerder genoemde spamwoorden. Schrijf vervolgens een korte tekst waarin de volgende onderwerpen naar voren komen:

  • Naam en contactgegevens: noem het bedrijf dat je vertegenwoordigt en, indien mogelijk, de naam van de afnemer. Hoe persoonlijker, hoe beter.

  • Doelstelling van het onderzoek: leg uit wat het moet opleveren (klantonderzoek, productverbetering, etc.), zonder de lezer te beïnvloeden.

  • Lengte van de vragenlijst: “Het invullen kost slechts van minuten van uw tijd.” begint afgezaagd te worden. Bedenk iets creatiefs. “Voordat uw kopje thee leeg is, bent u klaar met invullen.”

  • Beloning: vertel, indien van toepassing, wat de respondent terug kan verwachten.

Een persoonlijke benadering

Noem indien mogelijk de respondent bij naam. Spreek ook waardering voor hem uit. Zonder zijn hulp kom je immers nergens. Onderaan je bericht noem je nogmaals de naam van de afnemer. Men is meer geneigd om één persoon een handje te helpen, dan een bedrijf.

4. Incentives - “What’s in it for me?”

“Wat heb ik eraan?” zou een logische gedachte kunnen zijn bij een respondent-to-be. Met een beloning (prijzen, presentjes, korting) motiveer je iemand om jouw vragenlijst in te vullen. Zorg daarom dat ze kans maken op iets dat ze graag zouden willen hebben.

Niet iedere onderzoeker heeft het budget om met prijzen te gaan strooien. Geef respondenten in ieder geval de mogelijkheid om resultaten van het onderzoek in te zien. Vat de belangrijkste bevindingen samen en stuur dit naar de geïnteresseerden.

5. Verstuur een reminder

Heb je een talloos aantal mails gestuurd, maar nog steeds onvoldoende respons? Een reminder werkt beter dan je misschien in eerste instantie verwacht. Bij veel enquête- of mailing tools is het mogelijk om een herinnering te sturen naar de mensen die je vragenlijst nog niet hebben ingevuld. Doe dit een week na je eerste verzoek.

6. Deel op social media

Er zijn natuurlijk nog genoeg andere mogelijkheden om de respons van je vragenlijst te verhogen. Deel de link op social media en vraag mensen in je netwerk, klantenbestand of omgeving om hun steentje bij te dragen. In onderstaande artikelen lees je meer over posten op social media.

Posten op LinkedIn, YouTube, Facebook en Twitter

Posten op Pinterest, Google+, Instagram en Tumblr

Ook plannen voor een online vragenlijst? Wij helpen graag jouw toekomstige respondent optimaal te benaderen! Mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.