"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Featured snippets

Featured_snippets_positie_0_op_Google_dsignonline.jpg

We willen allemaal een prominente plaats innemen op de resultatensectie van Google. De meeste mensen zoeken niet verder dan de eerste pagina, dus is aandacht besteden aan SEO van groot belang. Bovendien blijft de zoekmachine zijn regels voortdurend aanscherpen. Featured snippets voegen daar nog een element aan toe: de strijd om een positie boven de organische resultaten; positie 0.

 

Direct antwoord op je vraag

De term featuredsnippets is misschien niet voor iedereen bekend, maar we komen deze compacte stukjes informatie over een bepaald onderwerp allemaal wel eens tegen. Ze staan bovenaan de pagina en geven direct antwoord op je zoekvraag. Typ je bijvoorbeeld: “weer Barcelona”, dan zie je meteen de weersvoorspelling voor de komende dagen. Zoek je: “wat is een vector”, dan toont Google direct (deels) de definitie.

De zoekmachine wil hiermee zoekresultaten nóg beter afstemmen op de zoekintentie van gebruikers. Met snippets is het antwoord op je vraag weer één stap dichterbij. Er is wel enige kritiek geweest: snippets zorgen namelijk voor minder traffic naar andere zoekresultaten. Waarom zou je immers verder zoeken als je het antwoord op je vraag al hebt gekregen?

Zoekmachineoptimalisatie

Algemene SEO-regels blijven natuurlijk een grote rol spelen. Met het zelflerende Rankbrain probeert Google zijn algoritme zoekopdrachten steeds beter te laten begrijpen. Pagina’s die geschikt zijn voor mobiele apparaten worden beloond. Het hebben van AMP’s (Accelerated Mobile Pages), die veel sneller laden dan traditionele pagina’s, is van grote invloed op jouw positie.

Een featured snippet hoeft niet het nummer 1 organische zoekresultaat te zijn, maar staat meestal wel in de top 5. Alle websites kunnen in aanmerking komen. Concurreren is in sommige gevallen echter moeilijk. In nichemarkten ligt voor jou de kans. Heb jij specifieke expertise en kun je antwoord geven op niche-gerelateerde wat- en hoe-vragen? Dan kunnen featured snippets voor meerwaarde zorgen.

Jouw site als bron

De informatie die featured snippets tonen is zeer relevant, maar vaak beknopt. Het is dus mogelijk dat de zoeker nog geen volledig antwoord heeft op zijn vraag. Via de link naar jouw site, onderaan de snippet, vindt hij meer informatie. De CTR (click through rate) van deze URL is vaak hoger dan die van de organische zoekresultaten. Geef volledig antwoord op de vraag, maar ook reden om door te klikken. Begin met beschrijving (definitie) en geef de bezoeker dán een call to action! 

Welke criteria Google precies stelt bij het kiezen van een bron, is nog niet volledig duidelijk. Aan de hand van huidige featured snippets kunnen we je wel een aantal tips geven:

  • Geef gedetailleerd antwoord op de vraag (verplaats je in wat jouw klant zoekt)

  • Zorg voor relevante content die er werkelijk toe doet

  • Maak de titel van de pagina (nagenoeg) gelijk aan de zoekopdracht

  • Breng structuur en overzicht aan in je pagina’s

  • Gebruik microdata (wij bouwen al onze sites met structured data markup) om de gezochte informatie compact en sneller aan te kunnen bieden aan Google

  • Plaats regelmatig content op Google+ (en je ziet vaak per direct de getoonde snippet in Google)

  • Creëer zichtbaarheid en betrokkenheid op social media kanalen zoals Google+ en Facebook

  • Nodig mensen uit om reviews achter te laten op je website, in Google en op Facebook (en krijg sterren bij je Rich Snippet)

 

Deel je kennis

Om kans te maken op de positie 0, is het aan te raden een kennisbank te beginnen. Hiermee toon je bovendien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied. Houd de kennisbank simpel en gestructureerd. Zet de vraag in de eerste heading (kop) en geef in de eerste alinea meteen het antwoord. Gebruik de vraag dus ook als de titel voor de pagina! Hoe uitgebreider de kennisbank, hoe meer kans dat één van jouw antwoorden een featured snippet wordt.

Jouw website optimaliseren voor featured snippets? Onderzoek het zelf: doe de structured data test voor je eigen site en test vooral ook onze site.  Overtuigd? Stuur een mail of bel 050-7850339.

Binnenkort gaan we dieper in op Microdata en de gebruikte gestructureerde html mark up! Zoals altijd houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen!