"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Growth Hacking 2.0

growthhacking20.jpg

Growth hacking: de groeispurt van een start-up. Vorige week lichtten we een tipje van de sluier op over growth hacking, de ‘Oei ik groei’ voor bedrijven. Vandaag nemen we dit onderwerp verder onder de loep. Waarom werkt het? Hoe werkt het? En wat zijn schoolvoorbeelden van growth hacking? Eén ding is zeker: growth hacking kan wonderen doen voor een bedrijf.

Activate the hyperdrive! Bij de term ‘hacker’ denkt men al gauw aan een introverte jongeman die in Hollywoodfilms gecompliceerde computersystemen weet te infiltreren met een aantal zinnen code. Maar wanneer een bedrijf als Hotmail miljoenen nieuwe gebruikers werft door simpelweg onder elk verzonden e-mailbericht de zin “PS: I love you. Get your free e-mail at Hotmail” te plaatsen, is dat het werk van growth hackers. Een growth hacker vindt slimme, originele en inventieve manieren om een onderneming met warpsnelheid te laten groeien.

Growth hacking (of: growth hacker marketing) is een relatief nieuwe term, maar zeker geen nieuw fenomeen (in Amsterdam werd zelfs een heuse Growth Hacking Academy opgericht). Vooral start-ups zien het tegenwoordig als optimale manier om namen als LinkedIn, Twitter, YouTube en AirBnB achterna te gaan, die in een razend tempo zijn uitgegroeid tot grote spelers. Waar traditionele marketeers vaak duur adverteren, met een lage return on investment als resultaat, zoeken growth hackers naar klantgerichte oplossingen (lees: kleine ‘triggers’) met minimale kosten.

Testen, analyseren en verbeteren Allereerst hangt het succes van jouw product af van… het product. Door voortdurend te testen en aanpassingen aan te brengen, streef je richting een zogenaamde product-market fit, waarin je product volledig aansluit op de markt. En ja, dit kan ontzettend veel tijd en energie kosten. Instagram begon als een op locatie gebaseerd sociaal netwerk, maar kende daarmee bescheiden succes. Toen de makers erachter kwamen dat de optie om foto’s met filters te maken onder gebruikers zeer populair was, werd dát het kernpunt van de applicatie. Het resultaat: Facebook nam Instagram over voor 1 miljard dollar. Vroeger betrof de distributie van een product alleen fysieke locaties, maar met de introductie van online producten werd dit iets gecompliceerder. Aandacht aan SEO, social media en linkbuilding is tegenwoordig vereist om gevonden te worden, publiciteit te creëren en leads te genereren. Zonder deze kernpunten is een groeispurt niet mogelijk.

“One small step for a man…” Een term waarmee we de laatste jaren bekogeld zijn, viraal gaan, mag ook niet ontbreken. De mensen achter Dropbox bedachten het volgende: klanten krijgen extra opslagcapaciteit per nieuwe klant die zij ‘rekruteren’. Deze rekruut doet hetzelfde en… voilà, het virus verspreidt zich! Een kleine moeite voor een individu, maar een enorme groei in Dropbox-gebruikers. Klanten triggeren is één ding, ze behouden is een vak apart. De succesformule zit ‘m in consistentie. Een product dat zich blijft aanpassen aan de markt en steeds beter vindbaar en bereikbaar wordt, vergroot de kans op aanhoudend succes. Het blijft dus een kwestie van testen, analyseren en creatief denken. Rinse and repeat.

De vijf P’s Purpose, plan, people, process, platform: de vijf P’s die de basis van growth hacking vormen. Een basis die niet zomaar in één of twee alinea’s te beschrijven is. Binnenkort lees je daarom meer over deze essentiële elementen voor growth hacking. ________________________________

Wil je weten wanneer het vervolg op dit artikel online staat?
Laat je emailadres achter (geen zorgen, wij houden ook niet van spam).
Benieuwd wat Dsignonline kan betekenen voor jouw bedrijf of merk? Bel 050-7850339