"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Het belang van een sterke huisstijl

het-belang-van-een-sterke-huisstijl_dsignonline.jpg

Heeft jouw bedrijf een unieke stijl? We herkennen merken vaak aan hun naam, opvallende logo of specifieke lettertype. Een simpele naam als Apple, de grote M van McDonalds, de typische letters van Disney; ze staan in ons geheugen gegrift. Voor ieder bedrijf is het een droom om zo’n herkenbare en unieke huisstijl te ontwikkelen.

 

Vooral kleine bedrijven besteden vaak minder aandacht aan de presentatie van hun merk. Eigenaren kiezen voor een goedkope oplossing: ze maken zelf een logo of schakelen een kennis in die het wel eens heeft gedaan. Een leuk lettertype, mooie kleuren en misschien een beeldmerk dat past bij de aard van het bedrijf. Daar blijft het voor veel bedrijven bij. Maar een huisstijl is zoveel meer dan dat.

Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

Iedereen wil een positieve eerste indruk maken. De visuele stijl is vaak het eerste wat een klant van een bedrijf te zien krijgt. Hoe krijgen klanten met jouw merk te maken? Via je website, een advertentie in de krant, een visitekaartje? Een doordachte huisstijl vergroot de kans op succes. Als jouw stijl iemand aanspreekt, ben je één stap in de goede richting.

Stel: iemand hoort jouw reclamespotje voorbijkomen op de radio. Even later rijdt hij langs je bedrijf. Hij ziet het logo en herkent de naam meteen. Voilà! Jouw merk heeft zich ergens in de hersenpan van deze automobilist genesteld. Wil je als eruit springen als merk? Dan dient je huisstijl zich te onderscheiden en zichtbaar te zijn. Wil je herkenning mogelijk maken? Zorg voor consistentie.

Huisstijlelementen

Een huisstijl begint voor veel bedrijven met het vormgeven van een logo. Veel mensen vergeten echter dat er op dat moment vaak al een aantal elementen van de huisstijl zijn bedacht. Deze onderdelen worden over het algemeen gezien als de voornaamste huisstijlelementen:

Merknaam

Een pakkende naam, herkenbaar en eenvoudig uit te spreken. Het bedenken van een goede, nog beschikbare naam is zo eenvoudig nog niet.

Logo

Het uithangbord voor jouw merk. Kies je wel of niet voor een beeldmerk? Wat voeg je aan het logo toe? En misschien nog belangrijker: wat laat je weg?

Pay-off

Voor sommige merken een must, voor anderen overbodig. Een slagzin kan een blijvende indruk achterlaten. Sommige merken zijn alleen aan hun pay-off al te herkennen.

  • “Eat Fresh.”

  • “Think different.”

  • “We all benefit.”

  • “Glashelder.”

Typografie

Kies je een bestaand lettertype of maak je een nieuwe? Hanteer je er één of ga je meerdere stijlen voor verschillende doeleinden gebruiken?

Kleurgebruik

Welke kleur(en) past/passen bij jouw identiteit? Wat spreekt de doelgroep aan? Bedenk ook goed welk drukwerk je gaat gebruiken.

Lay-out

De ruimtes die je overlaat zijn net zo goed onderdeel van de huisstijl. Voor welke indeling kies je? Welke vormen gebruik je?

Fotografiestijl

Ga je zelf foto’s maken of verzamel je afbeeldingen? Beeldmateriaal vertelt een verhaal dat aan moet sluiten op de rest van de huisstijl.

Waar zien we een huisstijl terug?

  • Visitekaartjes

  • Briefpapier

  • Offertes en facturen

  • Enveloppen

  • Bedrijfskleding

  • Presentaties

  • Website

  • Overig drukwerk (posters, brochures, vlaggen, mokken, etc.)

Corporate identity

Zoek je een Engelse benaming voor een huisstijl, dan kom je de ‘corporate identity’ geheid tegen. Deze term lijkt een bredere definitie te hebben, maar is misschien juist een betere beschrijving. De identiteit van jouw bedrijf heeft namelijk grote invloed op de vormgeving van een huisstijl. Welke producten en diensten lever je? Waar sta je als bedrijf voor? Waar wil je als bedrijf naartoe? Deze vragen neem je mee bij de ontwikkeling van jouw corporate identity.

Een unieke stijl

Hoe zit het met jouw huisstijl? Ben jij eenvoudig te herkennen? Is er sprake van consistentie? Onderschat de meerwaarde van een sterke huisstijl niet. Binnen enkele seconden bepaalt een klant of jouw logo wel modern of het drukwerk professioneel genoeg is. Zorg voor een weloverwogen plan om jouw identiteit te uiten.

Binnenkort meer over het ontwikkelen van een huisstijl. We beginnen volgende week met de vormgeving van een bedrijfslogo. Welke criteria zijn eraan verbonden? Wat maakt een logo een goed logo? En hoe heeft jouw logo succes?

Toe aan een nieuwe huisstijl? Mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.