"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Instagram stories

instagram-stories.jpg

Betekent Instagram Stories het einde van Snapchat? 

Het internet heeft er een handje van: de ondergang van een social mediakanaal verklaren. Na de introductie van Instagram’s ‘Stories’ in augustus, werd Snapchat ditmaal het doelwit van speculaties. De hashtag #RIPSnapchat werd al snel trending topic op Twitter.

 

Ondanks het feit dat Stories bijna een exacte kopie is van Snapchat’s Stories, daalde de populariteit van het platform niet. Tenminste… nóg niet. Vroege bevindingen geven aan dat het gebruik van Snapchat niet is beïnvloed. Een ander verslag, waarin data van 10.000 tienergebruikers werd geanalyseerd, toonde zelfs aan dat Snapchat een grotere voorsprong wist te bemachtigen.

Nu is het de vraag hoe Instagram – dat in handen is van Facebook – Snapchat wil aftroeven. In Rusland, waar Snapchat in mindere mate wordt gebruikt, doet Instagram Stories het bijvoorbeeld erg goed. Door soortgelijke functies als Snapchat te introduceren in gebieden waar de app niet marktleider is, zou Instagram als innovator kunnen worden gezien.

Social mediamarketeers vragen zich af welke van de twee kanalen zij moeten gebruiken voor hún ‘stories’. Zal Instagram Stories het einde betekenen voor Snapchat? Hoewel we hier geen uitsluitsel over kunnen geven, zijn er wel een aantal feiten om mee te nemen.

1. Instagram heeft meer gebruikers

Eén van Instagram’s grootste voordelen is dat het een hoop meer gebruikers heeft dan Snapchat. Snapchat’s actieve gebruikers per maand wordt geschat op 150 miljoen, terwijl Instagram zo’n 500 miljoen gebruikers heeft, waarvan 300 miljoen dagelijks actief is. Hogere gebruikersaantallen zijn een prima argument om Instagram Stories te gaan gebruiken. Toch?

Snapchat heeft op zijn beurt weer een specifiekere doelgroep. In de Verenigde Staten bereikt het 41% van 18- tot 34-jarigen, iedere dag. Demografisch gezien heeft Instagram een bredere doelgroep. Om jong publiek te bereiken, zal Snapchat misschien een betere optie zijn.

Uit de meest recente cijfers blijkt ook dat Snapchat verreweg de meest populaire sociale app is onder tieners. De keuze zal dus afhangen van jouw publiek. Wil je tieners zo effectief mogelijk bereiken of is jouw publiek breder dan dat?

2. Snapchat heeft unieke functies

Snapchat dankt zijn populariteit onder andere aan unieke functies waar Instagram tot dusver geen antwoord op heeft.

Geofilters – overlays voor afbeeldingen die per locatie verschillen – worden wereldwijd door een miljoen Snapchatters gebruikt. De welbekende Lenses (gezichtsfilters) kent zelfs meer dan 10 miljoen gebruikers per etmaal.

Facebook kocht onlangs MSQRD over. Deze functionaliteit heeft veel weg van Snapchat’s Lenses en werd al op verschillende plaatsen getest, waaronder Facebook Live. Natuurlijk zou Instagram dit ook kunnen gebruiken om verder te concurreren.

Deze unieke features lijken misschien geen grote impact te hebben. De populariteit – in combinatie met het gevoel van exclusiviteit (gebruikers zijn voornamelijk leeftijdsgenoten) – zeggen echter dat Snapchat nog niet snel vergeten zal worden.

3. Instagram Stories heeft langere laadtijden

Dankzij de hogere kwaliteit van visuals oogt Instagram Stories gelikter dan Snapchat’s functie. Maar kwaliteit brengt lange laadtijden met zich mee. Wat weer kan leiden tot ergernis bij gebruikers.

Zo vond televisienetwerk Al Jazeera dat kijkers van Instagram Stories veel sneller afhaakten dan Snapchat-gebruikers. Op Instagram stopte zo’n 40% met kijken na de eerste slide, terwijl 50 tot 75% van Snapchatters het volledige verhaal afkeken.

Voor een gebruiker die verhalen deelt, zal dit geen ramp zijn. Maar een marketeer zal deze statistieken niet met een korreltje zout nemen.

Ook bleek uit onderzoek dat het totaal aantal views veel hoger ligt bij Snapchat Stories.

De keuze die je maakt als bedrijf is volledig afhankelijk van jouw publiek. Instagram zal blijven innoveren en Stories als beter alternatief blijven promoten. Zo voegde het platform Stories-content onlangs toe aan haar Explore-pagina, om een nieuw publiek te bereiken. Ook lijkt het erop dat live streaming zijn opwachting gaat maken.
Snapchat zal ook niet stilzitten. Met de aankondiging van hun eerste hardware-product Spectacles en nieuwe innovatieve advertentietypen, zal het nog wel eens voor verrassingen kunnen zorgen.

Het is te vroeg om een “winnaar” aan te wijzen. Voor merken zal het bovendien belangrijker zijn welk platform op hun markt de leider is, en niet een algehele leider.

Uitvoerig onderzoek naar de doelgroep is en blijft cruciaal. Wat wil jouw publiek? Waar en hoe willen ze het liefst worden aangesproken? Zo bepaal jij welk platform voor jouw merk het meest geschikt is.