"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Microdata en rich snippets

microdata_rich_snippets_Dsignonline.jpg

Twee onderwerpen die bij ons vaak de revue passeren zijn microdata en rich snippets. Ze zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en kunnen helpen om zowel zoekmachine als zoeker van dienst te zijn. Met de juiste toepassing geef jij een internetgebruiker nét die trigger om voor jouw zoekresultaat te gaan.

 We vertellen je graag meer over deze twee relatief nieuwe termen.

Wat zijn microdata?

Eigenlijk is het heel simpel: je categoriseert bepaalde informatie op je site, zodat Google beter begrijpt wat deze gegevens betekenen. Zo kan de zoekmachine ze meteen op de zoekresultatenpagina presenteren. Categorieën die onder andere in aanmerkingen komen voor microdata:

  • Evenement
  • Bedrijf of organisatie
  • Persoon
  • Locatie
  • Product
  • Review

Door middel van HTML5-tags geef je informatie over deze categorieën. Het mooie aan microdata: ze resulteren in een hogere CTR (click through rate). Oftewel: mensen klikken eerder op een zoekresultaat als er gebruik is gemaakt van microdata.

Hoe ziet dit eruit?

Laten we er een concreet voorbeeld bij pakken. Stel: je bent de eigenaar van een restaurant en wilt je publiek voorzien van relevante informatie. Wat wil je dan zichtbaar maken bij jouw zoekresultaat?

  • Openingstijden
  • Contactgegevens
  • Menu
  • Prijsklasse
  • Logo
  • Waardering van klanten
  • Mogelijkheid om te reserveren

Zo heeft een gerenommeerd Nederlands restaurant het voor elkaar:

Een overzichtelijke weergave van alle relevante informatie die een klant nodig heeft, zonder op een klik te hoeven klikken. Allemaal dankzij microdata.

Rich snippets

Rich snippets komen voort uit microdata. Ze tonen ook de meest relevante informatie bij zoekresultaten, maar de presentatie is iets anders. Zoek je een recept op Google? Dan zie je vaak de beoordeling in de vorm van sterren en een afbeelding van hoe het eindresultaat eruit ziet (of zou moeten zien).

De presentatie van je zoekresultaat ziet er iets ‘gelikter’ uit en je geeft net iets meer informatie. Met rich snippets geef je een internetgebruiker een reden om voor jouw link te gaan, en niet die van je concurrent.

Microdata toepassen

Overtuigd van de toegevoegde waarde van microdata? De toepassing blijft een technisch verhaal waar we je op dit moment niet mee lastig gaan vallen. Schema.org is de go-to site voor het raadplegen van microdata. Voor beginnend tot gevorderde ontwikkelaar is eenvoudig uitgelegd hoe je aan de slag gaat.

Hoger ranken in Google?

Ja, Google begrijpt informatie op je site beter. Nee, het gebruik van microdata telt helaas nog niet mee in de ranking. Ook uit een analyse van een miljoen zoekresultaten bleek dat het gebruik van Schema geen effect heeft op je score bij de zoekmachine. De kans bestaat echter dat hier in de nabije toekomst verandering in komt.

Wanneer zie ik resultaat?

Het duurt even voordat alles volledig geïndexeerd is. Je zult dus nog even moeten wachten op de presentatie van jouw microdata. Om zeker te weten dat je alles correct hebt ingevoerd, heeft Google een handige tool die mogelijke fouten opspoort. Zorg er dus voor dat alles op orde is!

Wil je jouw site ook verreiken met microdata? mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.