"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Posten op social media II

posten-op-social-media-google-instagram-pinterest-tumbler-dsignonline.jpg

Vorige week gaven we je enkele tips voor het plaatsen van posts op social media. Vandaag richten we ons vizier op Pinterest, Google+, Instagram en Tumblr. Ieder kanaal heeft zijn eigen karakteristieken en vereist een iets andere benadering. Waar moet je in het bijzonder op letten als je post op deze kanalen? We geven je graag advies om het succes van jouw berichten te vergroten.

 

Pinterest

Pinterest kan worden gezien als een soort prikbord. Voor gebruikers is het een ideaal platform om inspiratie op te doen. Ze pinnen voor hen interessante posts en stellen zo hun eigen moodboards samen. Met een repin is het mogelijk om een post van iemand anders te delen en op je eigen profiel te plaatsen. Elk bericht bevat een afbeelding, dus de keuze van beeldmateriaal is een belangrijke.

  • Gebruik foto’s zonder gezichten. Posts zonder menselijke gezichten worden 23% meer gedeeld dan die mét gezichten.
  • Weinig achtergrond. Zorg dat de achtergrond niet meer dan 40% van je foto inneemt. Anders daalt het aantal repins met 50%.Verschillende kleuren.
  • Foto’s met dominante kleuren worden tot 3x vaker gedeeld dan foto’s met regressieve kleuren. Werk met verzadiging en contrast om kleuren eruit te laten springen. De primaire kleuren (rood, blauw en geel) zijn het dominantst.Vooral rood en oranje doen het goed. Afbeeldingen waarin deze twee kleuren overheersen, krijgen 2x meer repins dan afbeeldingen met een ander kleurpatroon.Let op de verzadiging van kleuren. Kleuren met 50% kleurverzadiging worden 4x vaker gedeeld dan die met 100% verzadiging en 10x vaker dan zwart-witafbeeldingen.
  • Gebruik verticale foto’s. De optimale verhoudingen zijn 2:3 en 4:5.

Google+

De introductie van Google+ ging niet van een leien dakje. Een aantal sociale netwerken domineerde de markt en het platform maakte zijn belofte van ‘Facebookkiller’ niet waar. Het staat momenteel voor Google dan ook op een laag pitje. Toch is het aan te raden het platform niet uit het oog te verliezen als je je de trouwe gebruikersgroep van Google+ niet wilt mislopen.

  • Tag merken en mensen in je statusupdates. Door relevante accounts te taggen (@dsignonline) kunnen hun eigenaren inhaken op je posts.Kies relevante hashtags. Maak je posts vindbaar en vergroot hun bereik door relevante tags toe te voegen. #socialmedia #tipsGebruik sprekende afbeeldingen.
  • Benut de ruimte van je post. De maximale (en optimale grootte) van een afbeelding is 800x600.
  • Communiceer met je publiek. Google+ heeft niet de grootste gebruikersaantallen. Dit biedt een kans om uitgebreider in te gaan op comments.
  • Vind relevante communities. Probeer iets bij te dragen aan communities (gebruikersgroepen) op Google+. Zo vind je mensen met gedeelde interesses die mogelijk jouw merk interessant vinden.

Instagram

Instagram begon als op locatie gebaseerd sociaal netwerk. Makers kwamen er echter na uitvoerig onderzoek achter dat ze een andere weg in moesten slaan. Foto’s maken en filters toepassen waren immens populair in de app, dus werd hier op doorgebouwd. Het netwerk is tegenwoordig kenmerkend door zijn filters.

  • De regel van derden. Let op de compositie van je afbeelding. Zet het onderwerp in 2/3e van het beeld om het naar voren te laten komen.
  • Bewerk je foto’s. Gebruik apps als Camera+ en Snapseed om je foto’s een professionele en consistente uitstraling te geven.
  • Gebruik relevante, interessante captions. Captions zijn korte teksten die je kwijt kunt in de beschrijving. Probeer hiermee de aandacht te vangen door bijvoorbeeld een vraag te stellen.Kies de juiste hashtags. Houd in de gaten welke hashtags op dit moment populair zijn. Houd het aantal beperkt! Spam wordt door zoekmachines en gebruikers niet gewaardeerd.
  • Reageer op comments. Stuur persoonlijke notes naar mensen die je bericht liken of erop reageren. Ga met mensen in gesprek, maar probeer geen verkooppraatjes te houden.

Tumblr

Ook bij Tumblr staan afbeeldingen centraal. Niet origineel? Het netwerk heeft maandelijks 550 miljoen actieve gebruikers en werd in 2013 door Yahoo overgenomen voor 1,1 miljard dollar. En dat met grote concurrenten als Instagram en Pinterest.

  • Kies het juiste type post. Je krijgt bij Tumblr de keuze uit 7 types posts: tekst, foto, citaat, link, chat, audio of video. Zorg dat jouw keuze overeenkomt met je daadwerkelijke bericht.
  • Volg relevante mensen of merken. Zo blijf je op de hoogte van de laatste virale posts en moedig je anderen aan om jou te volgen.Kies een thema. Het netwerk biedt ruime keuze aan gratis thema’s als je een beginnende gebruiker bent. Voor Tumblr geldt: hoe simpeler het thema, hoe beter.
  • Gebruik relevante tags. Zoals veel andere social media, maak je ook op Tumblr gebruik van hashtags. Ook hier gaat om de kwaliteit, niet de kwantiteit.
  • Like en reblog. Laat zien wat je interessant vindt en toon waardering voor posts van andere accounts.

Een advies dat we voor ieder netwerk willen geven: wees actief! Vaak is te zien wanneer jij voor het laatst gepost hebt. Lange afwezigheid doet afbreuk aan jouw professionaliteit. Ga daarom niet zonder voorbereiding een nieuw netwerk op. Kies daarom voor jou relevante netwerken en maak een plan van aanpak. Binnenkort nemen we één van deze netwerken eens goed onder de loep.

Wat hebben social media jou te bieden? Kom langs, mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.