"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

SEO van een kleinschalig bedrijf

seo-voordelen-van-een-kleinschalig-bedrijf_dsignonline.jpg

Is SEO voor jou een lastig onderwerp? Grote ondernemingen domineren de zoekmachinewereld. Hun budget is enorm en een professioneel team ontfermt zich over hun online optimalisatie. De online autoriteit die ze in de loop der jaren hebben opgebouwd, geeft ze een aanzienlijk voordeel. Als relatief kleinschalig bedrijf kan je je daarom al snel geïntimideerd voelen.

Heb jij minder middelen tot je beschikking en lijkt concurreren onmogelijk? Heb je de SEO op orde, maar lijkt een topresultaat in Google er niet in te zitten? Maak je geen zorgen! Je hebt als kleiner bedrijf genoeg mogelijkheden die grote bedrijven minder goed kunnen benutten. In dit artikel laten we zien waar voor jou kansen liggen.

Richt je op een specifieke niche

Met algemene zoektermen zullen grote bedrijven meestal onverslaanbaar zijn. Een grote bouwmarkt zal domineren met een algemene zoekterm als “doe-het-zelf”. Bovendien kent men veel bouwmarkten al bij naam. Een lokale zaak zal een andere aanpak moeten kiezen om toch online gevonden te worden.

Waarom zou je naar een doe-het-zelfzaak om de hoek gaan? Voor persoonlijk advies? Misschien levert het jouw favoriete merk of heeft een specifieke expertise? Specialiseer je in een nichemarkt en zorg dat je vindbaar bent op bijbehorende zoekwoorden. De lokale doe-het-zelfzaak zou zich vindbaar kunnen maken op “tuinartikelen”, “brandpreventie” of “Bosch”.

Lokale SEO

Een bedrijf dat vanuit één locatie opereert, heeft het voordeel dat lokale SEO op een ander algoritme werkt. Zoek je bijvoorbeeld “supermarkt”, dan zie je bovenaan de zoekresultaten de (volgens Google) drie meest relevante supermarkten (de “local pack”) in de buurt. Het adres en openingstijden zijn direct zichtbaar. Ook als kleinschalig bedrijf heb je goede kans om naar voren te komen. Zolang je website maar gebruikmaakt van microdata en qua SEO goed in elkaar zit.

Meer ruimte om te experimenteren

Grote ondernemingen hebben zich diep genesteld in zoekmachines. Dankzij hun langlopende online strategie hebben ze een reputatie opgebouwd bij Google. Ze domineren daarom belangrijke keywords. Een nadeel van hun diepgaande strategie? Een gebrek aan flexibiliteit. Het risico om hun huidige positie kwijt te raken is vaak te groot om te kunnen experimenteren.

Als klein bedrijf heb je hier wél de ruimte voor. Vaak zijn het de kleine bedrijven (lees: startups) die innovatief zijn. Je hebt meer ruimte om te groeien en gaat op zoek naar slimme manieren om jezelf in de kijker te spelen.

Jij als merk

Personal branding is iets dat voor veel grote corporaties niet veel oplevert, met een aantal uitzonderingen daargelaten. Aan de top van grote corporaties staan vaak mensen met wie we niet per se een connectie voelen. Er wordt meestal niet naar één persoon gekeken, maar naar de missie en visie van het bedrijf.

Een kleinschalig bedrijf is meer afhankelijk van persoonlijk contact. Men denkt bij jouw bedrijf al gauw aan jou als persoon. Je zult je kennis en charisma in de strijd moeten gooien om jouw merk te versterken. Met jouw naam als personal brand wek je vertrouwen, zet je social media effectiever in en krijgt SEO een nieuwe dimensie.

Weet waar je kansen liggen

Zoekmachineoptimalisatie blijft een competitie. Voor zowel grote als kleinere bedrijven is het een uitdaging om voortdurend online zichtbaar te blijven. Toch zijn er genoeg SEO-mogelijkheden als je een kleine of beginnende speler bent op de markt. Je zult de onbenutte kansen moeten vinden, en dat vergt een hoop creativiteit. Ga niet mee met de massa. Leer van je concurrenten en probeer je te onderscheiden!

Hoe kunnen we jouw online zichtbaarheid optimaliseren? Mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.