"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Six principles of sticky ideas

six-principles-of-sticky-ideas_dsignonline.jpg

Welke plannen heb jij voor de toekomst? Misschien wil je stappen gaan maken met je bedrijf. Ga je een nieuwe markt betreden? Een revolutionair product op de markt brengen? De omschrijving van een goed idee zal per persoon verschillen. Toch levert het ene idee meer op dan het andere.

In hun boek Made to Stick verklaren de gebroeders Heath waarom sommige ideeën overleven en andere niet.

 

Vaak begint een idee bij een hersenspinsel. Het kost inspanning en toewijding om van een ingeving een volledig uitgewerkt plan te maken. Zoals te lezen in ons artikel over Growth hacking kan ook een kleine stap grote gevolgen hebben.

We geven je graag een aantal handvaten voor het ontwikkelen van jouw ideeën. Een tijdje geleden schreven we over de Six Principles of Influence van Cialdini. Vandaag nemen we de Six Principles of Sticky Ideas onder de loep.

SUCCES

Een ‘sticky’ idee is volgens Chip en Dan Heath “begrijpelijk, memorabel en effectief in het veranderen van gedachte of gedrag”. In hun boek onderscheiden ze zes principes waarmee je jouw idee ‘sticky’ kunt maken. De SUCCES-formule zit ‘m in Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional en Stories.

Simpel (Simple)

“Waarom heb ik daar niet aan gedacht?”. Je kent het vast wel: een jonge ‘entrepreneur’ komt in het nieuws vanwege een tamelijk eenvoudig concept dat hem miljoenen oplevert. En wij ons maar afvragen waarom wij zoiets simpels niet bedacht hebben…

Eenvoud is een belangrijk uitgangspunt. Men moet immers kunnen begrijpen wat jij bedacht hebt. Wijk daarom niet te veel van de essentie af. Eén belangrijk obstakel bij dit principe: de meeste simpele ideeën zijn al bedacht.

Onverwacht (Unexpected)

Mensen reageren vaak positiever op verrassingen. Ze hebben daarom meer kans om te blijven hangen. Dit is vergelijkbaar met het principe van wederkerigheid, beschreven door Cialdini. Als iemand onverwacht een gift krijgt, heeft hij de neiging iets terug te doen. Loop niet achter de menigte aan en denk buiten de bestaande kaders. Eén van de uitdagingen is dit onverwachte idee ook simpel houden.

Concreet (Concrete)

Out of the box denken is meestal noodzakelijk om origineel te zijn, maar vergeet niet dat begrip voor jouw idee cruciaal is. Je moet uiteraard duidelijk voor ogen hebben wat jouw concept inhoudt, maar ook je omgeving moet het snappen. Schets, brainstorm, maak mindmaps; doe er alles aan om jouw idee uit te werken tot iets concreets.

Geloofwaardig (Credible)

De geloofwaardigheid en betrouwbaarheid hebben grote invloed op het succes van jouw plannen. Men zal je niet snel volgen als er geen sprake is van vertrouwen. Ook de haalbaarheid is bepalend. Denk groot, maar houd het realistisch.

Gebruik details om aan te tonen dat je weet waar je het over hebt. Door in te spelen op persoonlijke ervaringen geef je mensen een reden om je te vertrouwen. Zorg dat jouw idee een oplossing is voor een herkenbaar probleem van je publiek.

Emotioneel (Emotional)

Men moet het belang van jouw idee in gaan zien. Uit onderzoek blijkt dat men eerder geneigd is om liefdadigheid te geven aan één individu dan aan een volledige regio dat hulp nodig heeft. Het is eenvoudiger om je in deze individu te verplaatsen. Geef mensen iets herkenbaars en speel in op emoties.

Verhalend (Stories)

Storytelling is een term die door de marketingwereld een nieuwe dimensie heeft gekregen. Aan producten en diensten wordt een ‘verhaal’ gekoppeld. Verhalen wekken interesse, spelen in op emoties, blijven hangen en worden eenvoudig verspreid. Creëer een belevenis omtrent jouw concept.

Samenvattend

  • Less is more. Ken je prioriteiten en richt je op de kern.

  • Zorg dat je begrepen wordt. Met een eenvoudig, diepgaand idee kom je het verst.

  • Trigger je publiek. Speel in op emoties en nieuwsgierigheid.

  • Werk je idee uit. Toon aan dat je weet waar je het over hebt, maar ga niet strooien met details.

  • Creëer een belevenis. Bedenk een verhaal omtrent jouw concept.

  • Test je ideeën. Maak het mogelijk om jouw idee op de proef te stellen.

Zin in een goede brainstorm? Kom langs, mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.