"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Succesvolle responsive website

Mobielvriendelijk_en_succesvolle_responsive_website_dsignonline.jpg

Hoe geschikt is jouw site voor een smartphone of tablet? We zullen er geen gras over laten groeien: een responsive webdesign is tegenwoordig pure noodzaak. Past een pagina zich niet aan een mobiel apparaat aan? Dan hebben jouw online doelstellingen een kleinere kans van slagen. In dit artikel volgen enkele tips voor het mobielvriendelijk maken van een webomgeving.

Hapklare brokken

De gemiddelde mobiele gebruiker is vaak onderweg. Content wordt vluchtig bekeken en men is eerder geneigd om impulsief te handelen. Het is van belang dat iemand snel vindt wat hij nodig heeft. Wijk daarom niet te ver af van de kern; houd het simpel en concreet. Een eenvoudig scanbare tekst is nóg belangrijker op een mobiel apparaat. Presenteer content in hapklare brokken. Gebruik tussenkoppen voor een overzichtelijke tekst die uitnodigt om gelezen te worden.

Minimaal design

Je zult veel elementen van het originele design weg moeten laten. Je hebt een stuk minder ruimte en content moet leesbaar en knoppen aanklikbaar blijven. Voor het plaatsen van call to actions (vaak buttons) vraag je je allereerst af waarom iemand jouw site bezoekt.

  • Productinformatie opzoeken

  • Contactgegevens vinden

  • Een bestelling of reservering plaatsen

Bedenk je daarna wat je wilt bereiken. Wat wil jij dat de bezoeker doet?

  • Contact met je opnemen

  • Een aankoop doen

  • Informatie delen via social media

Zorg dat iemand deze handelingen zo snel en eenvoudig mogelijk kan verrichten. Buttons over de gehele breedte van de pagina werken goed. Hanteer in ieder geval een minimale hoogte en breedte van 46 pixels. Voor grotere schermen en minder grote duimen plaats je buttons altijd binnen duimbereik.

dominos_mobile_responsive

De meeste mensen bezoeken dominos.nl om een pizza te bestellen. Je kan er op de homepage ook niet omheen.

Houd er ook rekening mee dat een telefoon of tablet zowel horizontaal als verticaal gehouden kan worden. Het design zal dus in portret- én landschapsweergave volledig tot zijn recht moeten komen.

Zorg dat je bereikbaar bent

De presentatie van je contactgegevens is essentieel. Het moet duidelijk zijn waar je te vinden en wanneer je bereikbaar bent. Geef deze informatie een prominente plek op de pagina. Zorg ervoor dat bellen met één klik mogelijk is, door het telefoonnummer als tekst te plaatsen.

Eenvoudige navigatie

Maak het simpel om op de site te navigeren. Veel designers kiezen voor een uitklapmenu, en met goede reden: een traditioneel menu neemt veel ruimte in beslag. Gebruik wederom grote knoppen en tekst, zodat de kans klein is dat men op het verkeerde menu-item klikt.

Snelheid

Je bezoeker heeft over het algemeen niet de tijd om lang te wachten en haakt bij een trage site al gauw af. Met een snelle site scoor je beter bij hen én op Google. Optimaliseer je afbeeldingen, vermijd fouten in de code en zorg voor een goede hosting. De tool PageSpeed Insights laat je eenvoudig zien hoe de snelheid van jouw mobiele én desktopsite scoort.

Lees ook: Wat is AMP en wat moet je ermee?

Hoog contrast

Een scherm krijgt vaak te maken met dag- of zonlicht, waardoor een pagina minder goed zichtbaar is dan thuis op de computer. Bovendien verschilt de helderheid van het scherm per toestel. Werk daarom met hoge contrasten. Zet donkere tekst op een lichte achtergrond, of andersom. Maak alle content zo zichtbaar en leesbaar mogelijk.

We hopen je met deze onderwerpen inzicht te geven in de huidige mobielvriendelijkheid van jouw webomgeving. Wees vooral kritisch; dat zullen de klant én zoekmachine ook zijn. Met de Mobile Friendly-tool van Google kun je volledig vaststellen of je site geschikt is of niet.

Wordt het ook voor jouw site tijd voor een responsive webdesign? Kom langs, mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.