"Een oplossing voor iedere uitdaging!"

Blijf op de hoogte

Webdesign, SEO, internet marketing, accelerated mobile pages van google...

Wat is rankbrain van google

rankbrain-van-google.jpg

Hoe doet jouw website het in de zoekresultaten? Hoe kun je betere resultaten boeken en zorgen dat je op pagina 1 staat? Google verbetert en ontwikkelt zich supersnel en gaat verder dan de 'gebruikelijke' algoritmen. Er wordt niet meer alleen een match gezocht op basis van de exacte zoekopdracht, maar Google begrijpt nu ook grammaticale vervoegingen, meervoud en laat je ook scoren op synoniemen van een zoekopdracht.

Google gaat nog een stapje verder met de eigen algoritmes binnen de zoekmachines  door gebruik te maken van Rankbrain en Machine Learning.

Google kijkt nu niet alleen maar naar de gebruikte woorden in de content van je tekst maar ook naar de werkelijke betekenis van die woorden; de context. Zodoende kan Google nog veel beter inspelen op de zoekopdrachten je zo een veel specifieker en relevanter resultaat aanbieden. Google kan je sneller en van betere antwoorden te voorzien. Hummingbird (jaren geleden al aangekondigd als context zoeker versus content zoeker) was hier natuurlijk al enigszins de voorloper van. De aandacht is dus verschoven van exacte zoekwoorden in de content naar de algehele context en zodoende hebben we het over: semantisch zoeken. Oftewel van 'finding strings naar finding things'.

Pageranking in vogelvlucht
Google beoordeelt de waarde en de inhoud van een pagina op verschillende punten. Grofweg kunnen die in de volgende categorieën worden ingedeeld:

  • Informatie op de pagina zelf die zorgt voor een hogere waarde, zoals: relevante naamgevingen, relevante natuurlijke teksten en relevante meta-data-omschrijvingen. Ook of een pagina geschikt is voor mobiele apparaten valt hier onder.
  • Informatie op de pagina zelf die zorgt voor een lagere waarde, zoals: onnatuurlijk gebruik van zoekwoorden of verstopte zoekwoorden, bijvoorbeeld in witte letters op een witte achtergrond.
  • Informatie buiten de pagina die zorgt voor een hogere waarde, zoals: links vanuit veelbezochte en relevante websites of de gemiddelde tijd die een bezoeker op jouw pagina is. Informatie buiten de pagina die zorgt voor een lagere waarde, zoals: links die gekocht zijn of vanuit buitenlandse websites die irrelevant zijn.

Vervolgens wordt er een weegfactor op losgelaten. De formule waarin de combinatie van alle variabelen inclusief deze belangrijke factor worden meegenomen bepaalt de uiteindelijke uitkomst voor de zoekmachines.

Hoe werden zoekmachine resultaten voorheen bepaald?
De totale SEO kwam vroeger 100% door menselijke factoren tot stand. De input voor de zoekopdrachten kwam vanaf het internet. Het zoekalgoritme werd door mensen ontwikkeld. En de zoekresultaten waren zo nog enigszins navolgbaar. De input voor de algoritmen werd gehaald door een website in stukjes te knippen en hieruit honderden verschillende stukjes informatie te halen. Al deze losse stukjes, oftewel honderden ranking factoren, werden als input voor de algoritmen gebruikt en deze gaven op basis daarvan een uitslag in de zoekresultaten.

Search Engine Land Periodic Table of SEO Success Factors

(Met dank aan Search Engine Land en Third Door Media)

Rankbrain is een nieuwe manier waarop de Google zoekmachine  bepaalt wie hoe, waar en waarom gevonden wordt. Voorheen gebruikte Google daar allerlei nog enigszins begrijpelijke technieken en algoritmes voor, die uiteindelijk altijd beoordeeld werden (en tot stand kwamen) door mensen. Google gaat sinds een tijdje een flinke stap verder en begrijpt inmiddels ook betekenis, grammaticale vervoegingen en meervoud en laat je daarnaast ook scoren op synoniemen van een zoekopdracht. Google gebruikt Machine Learning om jouw website te beoordelen en in de zoekresultaten naar voren te laten komen. Rankbrain is de nieuwste beoordelings methode van Google, die compleet gebaseerd is op een zelf lerende machine, waar het menselijk brein niet meer aan te pas komt. Rankbrain verzamelt allerlei input signalen en mixt deze samen tot een voor het menselijk brein, onnavolgbare algoritmes. Deze  algoritmes zijnn niet langer gebaseerd op de input van honderden 'ouderwetse' ranking factoren. Er zijn een aantal 'trainingsdata' vastgesteld: die data bevat de informatie van de best scorende webites en de meest populair sites die het beste zouden moeten scoren in de zoekmachines. Deze trainingdata zijn ook weer door mensen bepaald, medewerkers van Google. Maar dat is ook ongeveer waar de menselijke input ophoudt. De traingsdata wordt vervolgens door Rankbrain gebruikt om met behulp van Machine Learning, geheel eigen en nieuw algoritmes op te bouwen. En vanaf daar is het eigenlijk voor het menselijk brein onnavolgbaar geworden. We weten niet zeker hoe de algoritmen verder tot stand komen en of daar eerder voorgedifineerde ranking factoren in worden gebruikt.. Zelfs de software engineers van Google kunnen dat niet met zekerheid stellen. Rankbrain kijkt dus niet meer naar 100 losse stukjes informatie om tot een resultaat te komen. Rankbrain beoordeelt een website in 1x en in zijn totaliteit (dus ook alles wat er mee samenhangt)en bepaalt daarmee de score van jouw site in de zoekmachine. Dit hele proces is geautomatiseerd. Rankbrain verbetert zichzelf steeds weer verder met behulp van Machine Learning.

Machine Learning, wat is dat?
Machine Learning houdt in dat computers zó geprogrammeerd zijn, dat ze zichzelf nieuwe dingen leren en zichzelf verbeteren. Al jarenlang wordt er onderzoek gedaan naar KI (Kunstmatige Intelligentie) op allerlei vlakken (mobiele telefoons, auto's, robots, hulpprogramma's op een computer, etc.) en zien we uitvoeringen hiervan terug in het dagelijkse leven (denk aan Siri op een iPhone, automatische schermhelderheid, hulprobots in de zorg, etc.). Het gebruik van machine learning voor Rankbrain is natuurlijk een heel proces. Immers, als iets bekend is, kjn je het snel verwerken maar wanneer iets (lees data) totaal nieuw is, duur het verwerkingsproces en het leerproce iets langer. Het algoritme traint zichzelf en probeert op basis Kunstmatige Inteigentie patronen te herkennen. Iedere dag worden er zoekopdrachten opgegeven in Google die nog nooit eerder zijn geplaatst. Dit is maar liefst 15% van alle zoekopdrachten in Google!  Het vaststellen van relevantie, het koppelen van data zonder exact dezelfde kenmerken, maar met een onderling verband is zodoende een heel leerproces. Het is volledig geautomatiseerd en er kont geen mens meer aan te pas. Dat maakt het dus redelijk uniek en voor ons, bijna onnavolgbaar. Toch kunnen we met onze eigen menselijke brein nog steeds zorgen dat we goed scoren in de zoekmachines!

Heeft Rankbrain invloed op de zoekmachine resultaten?
Jazeker! Rankbrain wordt gebruikt om zoekmachine opdrachten beter te begrijpen én het wordt ingezet om de ranking te bepalen. Natuurlijk heeft dat invloed op de zoekmachineresultaten. Wil je hoger scoren in de zoekmachines, dan dien je hier absoluut rekening mee te houden. Maar ja, waar moet je dan op letten en kunnen we er uberhaupt nog wijs uit worden hoe Google tot bepaalde keuzes komt?

Hoe scoor je goed? Door content te leveren met kwaliteit! 

  • Gebruik gevarieerde content (illustreer je teksten bijvoorbeeld met afbeelding en video's)
  • Zorg dat je pagina inhoudelijk hoge kwaliteit biedt
  • Vraag je af welke vragen je bezoekers zouden stellen, verplaats je in je bezoeker en geef antwoord op hun vragen
  • Zorg dat je pagina's niet allen bezocht worden, maar ook gelezen, waardoor bezoekers langer op je pagina's blijven
  • (Relevante) backlinks
  • Bestudeer het surfgedrag van je bezoeker en verwerk de uitkmsten om je site te optimaliseren
  • Zorg dat er positief over je bedrijf of pagina gesproken wordt in referenties maar ook op verschillende social media kanalen
  • Zorg dat je pagina vaak gedeeld wordt en vergroot hiermee de betrokkenheid
  • Zorg dat je zowel in SEO als op Social kanalen goed gevonden wordt en dat er (liefst psoitief) over je 'gepraat' wordt

DE ALLERBELANGRIJKSTE REGEL OM BETER GEVONDEN TE WORDEN:
Zorg dat je je in alle opzichten boeiend bent voor je bezoeker, dus biedt geen leeg omhulsel aan met een verzaneling van relevante zoektermen, maar zorg ook dat je echt wat te vertellen hebt. Kortom, lever kwaliteit! 

Wees waardevol voor je bezoeker. Waarom zou een bezoeker bij jou komen en niet bij je concurrent? De trend die je eigenlijk overfal steeds meer ziet, is dat mensen op zoek zijn naar een totaal beleving. Steeds vaker zie je ondernemers die allerlei zaken cobineren om hun klanten zo goed mogelijk te bedienen.
De theesalon die ook kleine woonaccesoires aanbiedt, de kapsalon, waar je (hoe is het mogelijk!) ook koffie kunt drinken en broodjes eten... het gaat steeds meer over je klant. Hoe inspireer jij je klant, hoe boei jij je klant, hoe help je jouw klant, hoe kun je jouw klant nog beter bedienen? Door jezelf deze vragen te stellen en door je site vanuit dat perspectief te bekijken, kun je tot inhoudelijk veel betere content komen die OOK voor Google werkelijk van toegevoegde waarde is. 

Rankbrain wordt al enkele maanden toegepast. Het hele leerproces gaat 24 uur per dag door, iedere dag opnieuw, zonder uitzondering. Google neemt geen vakantie :-) Dat betekent dat er enorme resultaten geboekt worden in heel korte tijd. De bedoeling is dat Rankbrain straks zelfs in staat is om bij een totaal nieuwe eerste zoekodpracht (en liefst een uitgebreide opdracht met meerdere woorden) direct een inschatting te maken, verbanden te leggen en een heel specifiek en correct resultaat te geven. Daarnaast houdt Rankbrain nauwlettend in de gaten wat er met de uitkomsten in de zoekresultaten gedaan wordt. Gaat eeen bezoeker inderdaad naar de geadviseerde pagina kijken en zoja, was het boeiend genoeg om daar lang te bijven etc.etc. Hoe de bezoeker reageert op de getoonde zoekresultaten wordt dus echt nauwlettend in de gaten gehouden en verwerkt. Vervolgens wordt hier weer van geleerd. Alle begin is moeilijk, vandaar ook dat Google nu nog wel wat moeite heeft met het verwerken van de juiste informatie naar de juiste verbanden en resultaten. Toch wordt verwacht dat dit binnen afzienbare tijd zichzelf enorm verbeterd en de menselijke input, snel verslaat. Dit is inmiddels ook al uitgebreid getest onder de search engineers van Google. Zij werden met 10% voorsprong verslagen door Google Rankbrain. Verwacht wordt dat dit verschil heel snel nog vele malen groter zal worden. Het is een enrom boeiend, indrukwekkend leerproces, dat er voor zal zorgen dat de googlebezoeker steeds efficienter en sneller bediend kan worden. Als je nu nog zoekt op bijvoorbeeld: elektrisch apparaat gaten in muur lijst ophangen, dan geeft Google je hele verschillende suggesties. Maar als het straks iets verder is in het Machine Learning, dan zal de uitkomst natuurlijk direct moeten duiden op een boormachine :D

De zoekresultaten zullenl na verloop van tijd steeds minder gokken en voorpspellen maar steeds doelgerichtere en correctere uitkomsten bieden. De vooruitzichten zijn veelbelovend. Hoe mooi is dat?

google rankbrain first results

En wat betekent Rankbrain nu voor jou en voor jouw website en voor jouw potentiele klanten?
Het gaat pas echt wat beteken als de uitkomsten grotendeels gebaseerd worden op Rankbrain. Dat is nog niet het geval, maar we zullen het snel gaan merken... en dan wil je er bij zijn toch? Het is natuurlijk een fijn vooruitzicht dat we niet meer hoeven te kijken of we de juiste keywords wel vaak genoeg laten voorkomen maar net niet te vaak herhalen. We hoeven dus niet langer te schrijven voor de zoekrobots en de zoekresultaten, maar we mogen nu echt wezenlijk belangrijke en kwalitatieve content creeren.

Gemak of ongemak?
Voor sommige ondernemers betekent dat een enorme verandering in hun aanpak en aandacht. Sommigen van ons zullen zwaar door de mand vallen omdat hun website juist geschreven is op zoekmachines en helemaal niet op de bezoeker. Anderen zullen juist extra floreren omdat dit de wijze is waarop ze hun klanten zondermeer al bekijken: met 100% aandacht voor de klant en met oog voor service en kwaliteit, met de bereidheid om nog een stapje verder te gaan en altijd de vraag in het achterhoofd: hoe kan ik mijn klant nu nog beter bedienen? Maar of dit nu tijdwinst betekent? Dat kun je je afvragen. Een heleboel ondernemers zullen immers het roer totaal om moeten gooien. Die beweging was al gaande in de 'fysieke' winkels en ondernemingen en die beweging zet zich nu ook echt door op internet. Tijdwinst? Voor Google wel, dat is een ding dat zeker is :D