10 Geboden van Email copywriting
Wat maakt een goede e-mail? Voor e-mail marketeers spelen veel aspecten een rol bij het inrichten van een campagne. Wij richten ons vandaag enkel op copywriting. Een goede e-mail begint namelijk met een goede tekst. Aan de hand van deze 10 geboden schrijf jij heldere en concrete berichten die de aandacht van de lezer weten te grijpen.
1. KEN JE PUBLIEK
Weet aan wie je schrijft. Stel je de gemiddelde lezer voor. Wie is hij? Wat vindt hij belangrijk? Is er sprake van een bestaande klant of moet je hem nog binnen hengelen? Zorg dat je informatie verzamelt over je doelgroep en verplaats je in de lezer. Hoe meer je over hem weet, hoe gerichter je kunt schrijven.
2. BEPAAL JE WAARDEVOORSTEL
Vind de meerwaarde van jouw product of dienst. Waarom zou de klant zaken met jou moeten doen? Wat maakt jou beter dan de concurrent? Zorg ervoor dat je kennis hebt van wat je aanbiedt. Pas dan ben je in staat om iemand te overtuigen.
3. VIND EEN UNIQUE SELLING PROPOSITION
In het verlengde van het vorige punt zal je een unique selling proposition moeten vinden. Doe een voorstel waarmee je je onderscheidt van je concurrentie. Ga bijvoorbeeld op zoek naar een uniek aspect van het product dat je aanbiedt. Dit voorstel moet sterk genoeg zijn om nieuwe klanten naar je product te trekken. Geef de lezer een reden om te kiezen voor jouw product en niet dat van de concurrent.
4. BEPAAL JE DOEL
Wat wil je met jouw e-mail bereiken? Welke actie moet de lezer ondernemen na het lezen van jouw bericht? Zorg dat het doel van je tekst helder is, vóór je begint met schrijven. Als jij niet duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken, zal dit voor de lezer ook niet helder zijn.
5. GEBRUIK EEN PAKKEND ONDERWERP
Een handeling die soms langer duurt dan het schrijven van het volledige bericht. Je onderwerpregel bepaalt of iemand je e-mail opent. Hij moet overtuigend zijn, maar kan al gauw afschrikken. Persoonlijkheid verkleint de kans dat men jouw bericht ziet als spam. Het woord jij schijnt het vaak goed te doen in het onderwerp. Houd het echter wel kort. Gebruik maximaal 50 karakters, inclusief spaties.
6. SCHRIJF EEN STERKE HEADLINE
Als het onderwerp zijn werk heeft gedaan, dient de eerste alinea de lezer verder vast te grijpen. Doe hierin een uniek voorstel, zoals beschreven in punt 3. Na het lezen van de headline moet het volledig duidelijk zijn wat je te bieden hebt én waarom de klant voor jou moet kiezen.
Vaak is het eenvoudiger om het onderwerp en de headline pas ná de rest van het bericht te schrijven. Zelfs dan is het nog een uitdaging om deze volledig naar wens te krijgen. Schrijf daarom meerdere varianten en kies de onderwerpregel en headline die het beste werken.
7. VERMIJD WEASEL WORDS
Dubbelzinnige, ontkrachtende woorden die de overtuiging van je tekst kunnen benadelen. Woorden als ‘zou’, ‘proberen’, ‘misschien’ en ‘maar’. Scan je tekst goed en probeer zwakke, twijfelende woorden te verwijderen. Wees niet bang om zekerheid uit te stralen. Als jij niet overtuigd bent van de meerwaarde van je product of dienst, wordt de klant dat ook niet.
8. SCHRIJF ACTIEF
Passief schrijven maakt jouw bericht minder krachtig. De onvoltooid tegenwoordige én verleden tijd doen goed in een tekst. Hieronder zie je het verschil:
We zullen u binnenkort van meer informatie gaan voorzien.
Ons bedrijf werd gekozen om een oorkonde te ontvangen.
Drie nieuwe websites werden opgeleverd.
Zo kan het ook:
We voorzien u binnenkort van meer informatie.
Ons bedrijf ontving een oorkonde.
We leverden drie nieuwe websites op.
9. GEBRUIK EEN CITAAT VAN EEN KLANT
Recensies, testimonials, ervaringen. Hoe je ze ook wilt noemen, ze zijn goed voor jouw reputatie, mits ze natuurlijk positief zijn. Gebruik een citaat van een klant om een gevoel van betrouwbaarheid op te wekken bij de lezer. Noem details van deze klant: zijn naam, het bedrijf waarbij hij werkt en voeg een foto toe. Onthoud wel dat een overdreven positief statement weer onbetrouwbaar overkomt. Zorg dus voor een oprechte quote van één van je waardevolste klanten.
10. MAAK JE TEKST CORRECT EN CONCREET
Ben je klaar met schrijven? Lees je bericht eens hardop. Vaak kom je nog genoeg smetjes tegen die het tempo of ritme van de tekst kunnen dwarsliggen. Laat het ook door iemand anders lezen. Vier (of meer) ogen zien altijd meer dan twee. Vraag of de tweede lezer vindt dat de tekst begrijpelijk is geschreven en of er een duidelijke call to action is.
Maak je e-mail prettiger voor het oog door alinea’s, tussenkoppen en opsommingen toe te voegen. Zo maak je een tekst eenvoudiger te scannen én te lezen. Probeer altijd te schrappen, als daarmee geen belangrijke informatie wegvalt. Te lange berichten laat men al gauw links liggen.
Taalgebruik, spelling en grammatica zijn natuurlijk vanzelfsprekend. Een tekst mag geen (lees: nul komma nul) fouten bevatten. Ook de persoonlijkheid mag niet ontbreken in je schrijfstijl. We kunnen je nog veel vertellen over het gebruik van humor, metaforen en voorbeelden, maar hierover binnenkort meer!
Optimale e-mailmarketing voor jouw bedrijf? Kom langs, mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.