De banaan op de webpagina
Wat doet een banaan op een website? Nee, we hebben het niet over Chiquita.nl (hoewel de banaan op deze site opvallender zou kunnen zijn). In dit geval gaat het om een designelement dat het aantal doorklikken én conversie op jouw site kan verhogen.
Bezoekers van een webpagina zijn daar niet zonder reden. Ze hebben een doel. Het liefst bereiken ze dit doel zo snel mogelijk.
Jouw taak is om ze zo eenvoudig en duidelijk mogelijk door de site te leiden. Geef ze daarom op iedere pagina een banaan: een in het oog springende button of link.
WAAROM EEN BANAAN?
De overvloed aan informatie waaraan bezoekers soms worden blootgesteld, kan verwarring veroorzaken. Door de tekst, afbeeldingen, links, buttons en menu’s die ze krijgen voorgeschoteld is het af en toe niet helder waar ze moeten kijken, laat staan klikken. Een banaan maakt dit duidelijk. Het leidt ze vrijwel direct naar de belangrijkste handeling.
In zijn boek The Big Red Fez introduceert marketingexpert Seth Godin de nu befaamde banaan. Ook bestsellerauteur Aartjan van Erkel heeft de metafoor omarmd: “een duidelijke banaan en een goede call to action kunnen voor extra doorkliks, conversie en verkoop zorgen.”
HOE ZIET EEN BANAAN ERUIT?
Een banaan moet opvallen. In de meeste gevallen komt hij terug in de vorm van een button. Deze heeft idealiter een afwijkende (contrasterende) kleur. Ook de plaatsing is van belang. Veel ontwerpers kiezen ervoor om ‘m te centreren, maar dit hangt puur van het design af. Zolang hij maar een prominente plek inneemt op een webpagina.
De banaan op de homepage van de Stadsschouwburg en Oosterpoort in Groningen laat je tickets bestellen voor de eerstvolgende voorstelling.
HOE MAAK JIJ EEN BANAAN?
Wat kunnen bezoekers doen? Woorden als downloaden, inschrijven, inloggen, reserveren of bestellen doen het vaak goed. Bedenk goed wat het doel van je bezoeker kan zijn.
Wat willen ze graag? Internetgebruikers hebben behoefte aan gemak, tijdsbesparing en prijsvoordeel.
Gebruik klassieke ‘klikmagneten’. Zoals: nu, direct, gratis, korting, bespaar, voordeel, eenvoudig, geheim, succes, tips.
Een aantal voorbeelden:
“Reserveer nu”
“Schrijf je gratis in”
“Direct een afspraak maken”
Op de pagina van Usabilla worden je ogen naar het aanvragen van een demo gestuurd. De knop leidt direct naar een aanvraagformulier.
Alle bananen op je site zijn als het ware routeborden die de bezoeker door je site leiden. Zet een banaan op de homepage. Dit verhoogt de kans dat men doorklikt. Een site zónder banaan mist een heldere route.
Gemeente Alkmaar gebruikt geen banaan op de website. Er is geen dominante knop of link, die een bezoeker duidelijk maakt wat hij moet doen.
De banaan is niet zomaar een call to action. Het is de belangrijkste call to action. Gebruik niet meer dan één banaan per webpagina. De visuele hiërarchie die het creëert, kan anders wel eens verloren gaan. Meerdere call to actions zijn natuurlijk wel mogelijk. Zorg wél dat de banaan eruit springt.
De website van Toys”R”Us heeft ontzettend veel opvallende elementen. Eén banaan die naar de belangrijkste handeling leidt, is niet te vinden.
Maakt jouw website al gebruik van bananen? Is het voor bezoekers meteen helder waar ze moeten klikken om zo snel mogelijk hun doel te verwezenlijken? Bedenk je goed waarom ze een bezoek brengen aan jouw website. Per pagina kan het doel verschillen. Creëer een heldere route en maak elke pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk.
Ook een Chiquita op jouw site? Mail ons of bel 050-7850339 voor meer informatie.