Effectieve storytelling
Een goed verhaal laat een indruk achter. Of het nu herinneringen naar boven brengt, je iets bijleert of emoties losmaakt. Dankzij storytellers zit jij elke week voor de buis gekluisterd voor je favoriete serie of kan je niet wachten tot het nieuwe boek van je favoriete schrijver uitkomt. Ook voor jouw communicatie-uitingen is het creëren van een verhaal zeer effectief.
Storytelling zal in eerste instantie misschien niet aan marketing worden gekoppeld. Een verhaal in een boek of film verschilt aanzienlijk van een verhaal dat je als bedrijf vertelt. Toch kunnen we een hoop leren van de manier waarop professionele storytellers de lezer of kijker weten vast te grijpen. Het creëren van een beleving rondom jouw bedrijf is een goede manier om klanten aan je te laten binden.
WAT IS JE INTENTIE?
Storytelling is joke telling, aldus filmmaker Andrew Stanton, onder andere bekend van Toy Story en WALL-E. Je moet de clou kennen, weten hoe het afloopt en natuurlijk hoe het begint. Alles leidt naar één doel. Wat wil je met je verhaal bereiken? Zorg dus vóórdat je begint met schrijven dat de intentie van jouw uiting helder is.
MAKE ME CARE
Een verhaal heeft de kracht om een gevoel van verbondenheid te creëren. Dit zal pas plaatsvinden als de lezer gelijkenissen vindt of zichzelf herkent. Wees daarom niet bang om je publiek op een emotioneel niveau aan te spreken. Maak de lezer onderdeel van het verhaal door in te spelen op ervaringen. Bovendien kan men kan zich veel beter verplaatsen in één persoon dan in een bedrijf.
Zorg ervoor dat jouw verhaal bijblijft.
Doe aan het begin van je verhaal een belofte. Beloof bijvoorbeeld dat je een oplossing hebt voor een alledaags probleem. Zo pak je meteen de aandacht en geef je de lezer een reden om door te lezen. Gedurende jouw verhaal doe je er alles aan om men te overtuigen van jouw oplossing.
Meer lezen over overtuigingstechnieken? Overtuigen door eenheid, Six Principles of Influence
BEGIN IN HET MIDDEN
Een chronologische volgorde is saai. Het leven speelt zich chronologisch af. We zijn het gewend. Begin je verhaal daarom in het midden. Open niet met de details, deze schrikken alleen maar af. Als een klant echt interesse heeft, zal hij moeite doen deze op te zoeken. Noem bijvoorbeeld de hierboven genoemde belofte of het alledaagse probleem waar je klant tegenaan loopt.
DE KUNST VAN HET WEGLATEN
In de marketingwereld zijn verhalen vaak kort en bondig. Ze hebben een duidelijke kern en barsten van de overtuigingskracht. Een teveel aan informatie kan afdoen aan de effectiviteit. Ook wordt vaak over het hoofd gezien wie daadwerkelijk baat moet hebben bij de uiting.
Vooral op de ‘over ons’-pagina van een website zien we tegenwoordig veel overbodige informatie. Bedrijven geven een uitgebreide beschrijving van hun bestaansgeschiedenis, missie, visie en kernwaarden, maar vergeten wie de tekst leest. Deze onderwerpen zijn zeker niet irrelevant(!), maar de manier waarop ze gepresenteerd worden, is vaak niet prikkelend genoeg.
Een overvloed aan tekst schrikt af. Houd het kort als je ervoor kiest om veel onderwerpen te belichten.
Leg de nadruk niet op het verleden; spreek in het nu. Je mag best trots zijn op je prestaties. Laat het alleen niet opschepperig overkomen.
Ken je publiek. Laat informatie die niet relevant is voor je doelgroep links liggen.
MEER OVER STORYTELLING
We hebben je nog genoeg te vertellen over de kracht van verhalen. Binnenkort voorzien we je van meer tips over storytelling.
Een beleving creëren rondom jouw bedrijf? Mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.