Microdata, Rich Snippets en Google sterren
Hoger in Google door gebruik van microdata en rich snippets. Kun je met microdata en rich snippets hoger scoren in de resultaten van Google? Een “zoekmachine vriendelijke” website die gebruik maakt van microdata en rich snippets en voldoet aan de overige eisen van Google, kan zeker hoger uitkomen in Google en andere grote zoekmachines.
Hoger in Google door gebruik van microdata en rich snippets. Kun je met microdata en rich snippets hoger scoren in de resultaten van Google? Een “zoekmachine vriendelijke” website die gebruik maakt van microdata en rich snippets en voldoet aan de overige eisen van Google, kan zeker hoger uitkomen in Google en andere grote zoekmachines.
Jouw website met hogere ranking (en dus beter gevonden worden) in Google?
Naast zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine advertising (SEA) zijn microdata en rich snippets ook belangrijke ingrediënten voor een hogere score in Google. Microdata, microsoft formats en RDFa worden gezien als standaarden voor het toevoegen van markeringen aan de broncode van websites. Het zijn een soort conventies, afspraken, die ondersteund worden door W3C en door Google. Google kan deze standaarden lezen en hierdoor de markeringen signaleren. Microdata is van deze drie het meest aanbevolen door Google. Microdata is onderdeel van HTML5. Is jouw website al voorzien van microdata? Maakt jouw site gebruik van rich snippets? Wij zorgen graag dat jouw website beter vindbaar is in Google. Wil jij ook beter gevonden worden in Google? Meer geld verdienen met je website? Bel of kom langs!
Waarom zou je microdata toevoegen aan jouw website? Met microdata kun je specifieke, relevante informatie markeren. Google maakt van deze gemarkeerde informatie een soort hapklare brokken die goed leesbaar zijnDoor deze markeringen kun je nog beter en makkelijker gevonden worden in Google. Hoe makkelijker je gevonden wordt in Google, hoe groter de kans dat potentiële klanten bij jou terecht komen, hoe groter de kans dat je meer geld gaat verdienen... Zaken als openingstijden, contactgegevens, recensies of persoonsgegevens kunnen worden voorzien van microdata en helpen jouw bedrijf mee om beter en sneller gevonden te worden. Onderstaande zaken kunnen worden voorzien van microdata en worden erkend door Google (per onderdeel zijn er ook nog een heleboel verschillende onderverdelingen mogelijk):
- Recensies
- Personen
- Recepten
- Bedrijven en organisaties
- Producten
- Evenementen
- Muziek
Op schema.org vindt je meer gedetailleerde informatie en gestructureerde schema's voor het markeren van gegevens dmv microdata. Google leest deze microdata en gebruikt dit om interessante informatie weer te geven. Google kan hiermee zogenoemde Rich Snippets toevoegen aan de zoekresultaten.
Voordelen van Rich Snippets: In de zoekresultaten worden normaal gesproken drie elementen getoond: de titel, URL en omschrijving. Rich Snippets zijn extra elementen die worden toegevoegd aan deze zoekresultaten, vaak in de vorm van gele sterren en/of tekst. De herkenbare gele Google sterren en de extra informatie trekken extra aandacht. Daarnaast is het voor de bezoeker prettig om in een enkele oogopslag te zien waar de pagina over gaat. Het oogt overzichtelijk, vertrouwd en draagt bij aan een hogere CTR, ofwel Click Through Rate. Wil jij ook meer bezoekers op je website, voeg microdata toe!