Posten op social media
Social media, we maken er allemaal gebruik van – enkele uitzonderingen daargelaten. Voor bedrijven is het een must geworden om kanalen als Facebook en Twitter in te zetten om prospects te prikkelen en interactie met klanten mogelijk te maken. We krijgen dagelijks een overvloed aan posts voorgeschoteld, maar wat werkt voor een bedrijf nu écht als het gaat om berichten op social media? We zetten een aantal tips voor je op een rijtje.
- Begin met een actuele en informatieve statusupdate.
Je post is ongeveer 50 karakters lang en geeft niet meteen alles weg. Stel bijvoorbeeld een vraag om de aandacht te vangen. - Voeg een link toe met daarin verdere informatie.
De foto en beschrijving van deze link zijn jouw call to action. Ze zijn passend en maken het aantrekkelijk om verder te klikken. - Gebruik een foto om je post eruit te laten springen.
Beeldmateriaal op LinkedIn heeft idealiter een grootte van 1080x1080 pixels. - Reageer tijdig en helder op klanten.
Zowel positieve als negatieve uitlatingen verdienen aandacht. Vooral omgaan met kritiek is uitdagend werk. - Speel in op je doelgroep.
Als bedrijf vind je binnen LinkedIn statistieken van volgers, waardoor je je publiek in kaart kunt brengen. - Let op je taalgebruik.
Op LinkedIn wordt vaak formeler geschreven dan op andere social media.
YOUTUBE
- Geef je bestand een passende titel.
Een inkoppertje, maar vaak over het hoofd gezien. Een bestandsnaam als “VID_215343.mp4” geeft een slechte eerste indruk. - Bedenk een ‘catchy’ titel voor je video.
Probeer met maximaal 70 karakters op te vallen, maar doe geen valse beloftes! Gebruik passende keywords om ook goed vindbaar te zijn. - Kies een opvallende foto als thumbnail.
Je kunt één frame van het filmpje kiezen als thumbnail, maar het is aan te raden om zelf een afbeelding te uploaden. De optimale grootte is 1280x720 pixels. Voeg eventueel tekst toe. - Werk met duidelijke call to actions.
Begin de description met de URL van je website. Vergeet ook hier de belangrijkste keywords niet. Eindig de description met een link naar meer informatie in de vorm van een blog, social media of andere webpagina.
- Houd het bondig!
Een goede statusupdate nodigt uit om verder te lezen of klikken. 80% van je publiek bezoekt Facebook op een mobiel apparaat. De mobiele versie van Facebook kapt de tekst bovendien vaak af tot 3 zinnen. - Voeg beeldmateriaal toe.
Posts met video krijgen momenteel prioriteit op de newsfeed. De optimale grootte voor foto’s en video’s is 800x600 (1200x628 voor afbeeldingen in link posts). - Zorg dat je filmpje ook zónder geluid interessant is
– de Facebook-app speelt filmpjes automatisch, maar zonder geluid af. - Gebruik Bitly voor het plaatsen van links.
Met deze tool kort je URL’s af en meet je meteen de prestatie van jouw links. - Share relevantie informatie.
Goede posts verdienen het om gedeeld te worden, ook al zijn ze niet van jou. Laat zien wat je zelf interessant vindt en deel het met je publiek.
- Probeer zo kort en bondig mogelijk te schrijven,
zonder correct gebruik van grammatica en interpunctie op te geven. Taalfouten komen allesbehalve professioneel over. Bij Twitter komen natuurlijk de beruchte 140 karakters kijken. - Filmpjes upload je direct naar Twitter.
Op deze manier worden ze meteen afgespeeld in de feed en hoeft een gebruiker niet te klikken op een YouTube-link. De ideale afmeting van beeldmateriaal is 1280x720. - Deel relevante content van andere accounts door te Retweeten.
Laat hierbij 20 karakters aan ruimte over, zodat mensen hun eigen content kunnen toevoegen. - Zet een punt voor je mentions.
Refereer je in je Tweet naar een ander profiel? Zet er dan een punt voor: “.@dsignonline”. Anders wordt je bericht alleen gezien door mensen die zowel jouw kanaal als het genoemde kanaal volgen. Een gemiste kans! - Maak polls om interactie te creëren.
Je leert hiermee bovendien je volgers kennen.
Hoewel alle bovengenoemde tips van belang zijn, is originaliteit de grootste factor om je écht te onderscheiden. Wees creatief en denk af en toe buiten de bestaande kaders. Binnenkort behandelen we een aantal andere social media, dus houd ons de gaten!
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
We gaan graag met je in gesprek over social media-oplossingen voor jouw bedrijf! Mail of bel 050-7850339 voor meer informatie.