Social media marketing
Inderdaad! Een begrip wat je in deze tijd alsmaar vaker tegenkomt, al is het niet voor iedereen duidelijk wat het precies betekent. Iedereen weet ongeveer wat het is: social media + marketing = adverteren via sociale kanalen.
SOCIAL MEDIA MARKETING?
Maar is het inderdaad even eenvoudig als het klinkt?
Social media marketing is meer dan alleen een advertentie op Facebook of Instagram plaatsen. Social media marketing is een marketingtechniek waarbij social mediakanalen worden ingezet om bepaalde communicatiedoelstellingen te realiseren (marketing), maar minstens even belangrijk: om de dialoog met (potentiële) klanten aan te gaan. Waar veel ondernemers de fout in gaan is dat ze het zien als een extra plaats om vol te zetten met alleen maar producten. Veel producten en acties, weinig creatie van engagement. Niet. Doen.
Sociale media als Facebook, Twitter en Instagram zijn bij uitstek de ideale kanalen om het gesprek met je klant aan te gaan en hierdoor hogere doelen dan alleen platte verkoop na te streven. Uit onderzoeken blijkt dat goed gebruik van social media leidt tot meer loyaliteit van de klanten, stijgende klanttevredenheid en meer merkenvoorkeur. Uit onderzoek blijkt zelfs dat, wanneer goed ingezet, social media leidt tot verhoogde omzet.
Uit onderzoek blijkt dat, wanneer goed ingezet, social media leidt tot verhoogde omzet.
SUCCESFACTOREN
Het succes van social media marketing is, net als alles in onze commerciële wereld, afhankelijk van een aantal factoren.
- Over het algemeen geldt dat mensen zich identificeren met ondernemingen die dicht bij henzelf staan. Dit betekent dat mensen zich identificeren met je bedrijf als de boodschap van je pagina echt is; eerlijkheid duurt het langst.
- De social media marketing moet een centraal onderdeel zijn van de marketingactiviteiten. De integratie van de social mediakanalen op bijvoorbeeld website, nieuwsbrief en verkoopondersteunende materialen als flyers en posters is dus van groot belang. Tevens kan het ook deel uitmaken van de innovatie; klanten kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van nieuwe diensten en/of producten.
- Social media marketing dient uitgevoerd te worden via meerdere kanalen, omdat het een compleet plaatje is. Dus niet alleen Facebook, Instagram of Twitter. Het zou én Facebook én Instagram én Twitter moeten zijn.
- Ten slotte geldt dat social media marketing niet voor elke branche, bedrijf of bedrijfscultuur weggelegd is. Dat is niet erg; social media marketing is slechts een middel en er zijn dus andere middelen om je doelen te kunnen bereiken. Eerlijkheid duurt het langst.
CONCLUSIE
Social media marketing kan dus leiden tot verhoogde loyaliteit, grotere klanttevredenheid, merkvoorkeur en het realiseren van financiële doelstellingen. Echter; social media marketing is een middel, geen doel. Het moet dus vooral ingezet worden wanneer het bedrijf en de markt hiervoor geschikt zijn. Daarnaast moet aan een aantal factoren voldaan worden alvorens de marketingtechniek succesvol is.
VIDEO
Een video die kort het belang van social media samenvat: http://youtu.be/eejYHRIhgko
IETS VOOR JOU?
Neem eens contact op met Dsignonline. We linken je graag aan één van onze social media-experts die je meer kunnen vertellen over het gebruik van je social media-kanalen en of deze marketingvorm wat voor jou is en we wellicht hierin wat voor jou kunnen betekenen.